Du är här:Start > Blogg > Bloggen får liv!

29 mar måndag

Bloggen får liv!

Hej och välkommen igen, du som läser Filadelfiakyrkans blogginlägg! Detta är det andra i år, efter att Michael Roos delat med sig av inspiration för året 2021. 

Det var på tiden, tänker någon.
Blogga igen, varför det? tänker en annan.
Fett sena på bollen, tänker kanske en tredje.

Hur det nu är så återupptar vi iallafall en bloggandet efter några års vila. Och de flesta inläggen kommer jag, Andrea Wallenberg, skriva. Jag blev medlem för över 20 år sen och gillade att skriva redan då. Detta inlägg kommer att handla om vad vi lyssnar på.

För visst är det så att det runtomkring både dig och mig skvalar budskap kors och tvärs.
”Så minskar du risken för Alzheimers”
”Tegnell befarar en tredje våg”
”Skottdrama i Malmö”
”Köp 3 betala för 2”
”Fixa kroppen inför beach 2021”
Vi ska hålla oss uppdaterade om världsläget, välja bland alla produkter som skriker ”köp mig!”, få koll på politikernas åsikter och samtidigt verka i en värld som kräver vår tillgänglighet. Helst dygnet runt.

Det är lätt att missa sanningens budskap när bruset runtomkring en blir alltför högt. Sanningen som säger vem du är i Kristus. Och den rösten kommer som bekant ofta som ”en viskning” eller ”en stilla vind”. Att förnimma Guds röst i ett liv som pulserar på kräver ofta (men inte alltid) att jag verkligen lyssnar. Att jag tar tid att stilla mig. Jag måste stanna upp.

”Bli stilla, och besinna att jag är Gud” står det i Psaltaren 46:11

Ta några minuter och betänk dessa ord. Vad betyder det för mig att Herren är Gud? Vad betyder denna konungslighet? Vad betyder det att han är Allsmäktig? Vad finns i treenighetens hemlighet hos denne Gud; Gud Fadern, Gud Sonen och Gud Anden? Vem är jag i förhållande till denne Gud? En son, en dotter, ett kungabarn. Skapad till hans avbild. Friköpt genom Jesu blod. En ny skapelse i Kristus. Övermåttan underbar.

Det blir svindlande tankebanor. Vilka tankar fick du? Att lära känna vem Gud är görs inte på en dag. Det är en livsresa och ju mer vi lär känna Honom, desto mer inser vi hur lite vi vet.

”Bli stilla, och besinna att jag är Gud”.

Hur?

Bibeln blir en av de vägar där vi kan lära känna Gud, och således en viktig röst in i våra liv. En röst som kan leda oss genom det stundtals svåra i att vara människa. Bibeln får vi lyssna till när det skvalar runtomkring av andra röster som vill definiera mig eller min situation.

Om bruset runtomkring ger dig oro - läs i Bibeln om den frid som bara Gud kan ge.
Om du tyngs av livets krav - läs om bördorna han vill bära, och om den omsorg som Gud ger.
Om du är rådvill - sök vägledning i Bibeln.
När lögner om dig tränger in i ditt sinne - beskydda ditt inre genom att läsa i Bibeln om vem du är i Kristus.

Låt Bibeln, Guds Ord, vara en viktig röst som du varje dag väljer att lyssna till. Då har du Guds Ord och hans sanningar om dig som grund när du omges av bruset i vardagen. Jag tror att det kan bli lättare att navigera i livet då. När Bibeln blir som ett fyrtorn som visar vägen. Vi kommer att skriva mer om Bibeln i kommande inlägg.
Kul att du ville läsa vårt första inlägg. Tills vi hörs igen - Jesus är med dig

PS. Och som svar på frågan ”Blogga igen, varför det?” så hoppas vi att bloggen kan få vara en sån där viktig röst i ditt liv. En röst som uppmuntrar dig till ett liv nära Gud. Har du själv idéer om vad du vill läsa i vår blogg? Maila vår info-adress. DS

/Andrea Wallenberg