Du är här:Start > Blogg > Stilla veckan

10 apr söndag

Stilla veckan


På söndag är det palmsöndagen vilket påminner oss om när Jesus rider in i Jerusalem och den sista påskalamsmåltiden tillsammans med sina lärjungar. Palmsöndagen är också begynnelsen på den "Stilla veckan". Påskens budskap är själva kärnan i det kristna budskapet. Personligen brukar jag läsa de olika texterna inför påsken och påminna mig om vad Jesus gjort för mig. Detta är den sista veckan som Jesus i mänsklig gestalt vandra på denna jorden. Denna vecka tar Jesus mycket tid med sina lärjungar. Han undervisar dem om en kommande hjälpare, om bönens betydelse och vi kan också ta del av den förbön som Jesus själv beder för sina lärjungar och för mänskligheten. Han tar med sina lärjungar till Getsemane trädgård även om han själv gick ett stycke längre in tillsammans med Petrus, Jacob och Johannes. Här fördjupas undervisningen om kamp i bönen som Jesus utkämpar. Här undervisar Jesus om att vaka och be så inte frestaren skall få övertaget. "Anden är villig men köttet är svagt". Stilla vecken påminner oss också om den mänskliga svagheten. Här kan vi läsa om att lärjungarna övergav Jesus i rädsla och Petrus förnekar Jesus. Fredagen brukar vi i vårt land kalla för "Långfredagen" och i andra engelsktalande traditioner kallas den för "Good Friday". Det beror givetvis på vilket perspektiv man ser påsken.Det finns givetvis en smärta i korsfästelsen men också en sötma i den seger som Jesus vann på korset. Vad vi behöver påminna oss om är att Jesus utropade att det är fullbordat. Det betyder att han öppnade frälsnings väg för dig och mig och att vi kan glädja oss av att ha gemenskap med himmelens Gud genom Jesus seger på korset. Nu önskar jag dig en givande "Stilla vecka" och en härlig glädje över att Jesus betalade priset för din frälsning och gemenskap med Gud.